Forside Vidensunivers > Ansigt > Har du tunge øjenlåg?

Har du tunge øjenlåg?

Hvorfor får man tunge øjenlåg?

Tunge øjenlåg er en tilstand, som rammer et stort antal danske mænd og kvinder hvert år. At have tunge øjenlåg kan både medføre gener for synet og have en stor kosmetisk indvirkning på en persons udsende, på samme måde som poser under øjnene kan have. Mange, der rammes af tunge øjne, oplever, at de kommer til at se ældre, mere trætte ud og får et tvært udseende, hvilket kan have stor indvirkning på ens selvopfattelse.

Der er flere forskellige årsager til, hvorfor tunge øjenlåg opstår. De mest hyppige årsager er:

• Du er arveligt disponeret for at få tunge øjenlåg
  • Dine muskler omkring øjenlåget bliver slappe
  • Naturlig aldring
  • Nedsunkne øjenbryn

Du er arveligt disponeret for at få tunge øjenlåg

En af de mere sjældne årsager til tunge øjenlåg er, at man er genetisk disponeret for at få det. Hvis en eller begge dine forældre har eller har haft tunge øjenlåg, er der en risiko for, at du også får det.

Dine muskler omkring øjenlåget er blevet slap

En anden og langt mere hyppig årsag til tunge øjne er, at den muskel der holder øjenlåget åbent er blevet slapt og dermed ikke kan holde øjenlåget på plads, hvorfor det synker ned.

Naturlig aldring kan frembringe tunge øjenlåg

En tredje og nok den mest hyppige årsag til at man får tunge øjenlåg, er aldring. Når vi bliver ældre, mister huden kollagen, som holder den fast og stram. I takt med at huden mister sin fasthed, kan huden komme til at hænge ned over øjet. Der kommer simpelthen til at være for meget hud omkring øjenlåget.

Nedsunkne øjenbryn kan medføre tunge øjne

En fjerde og sidste årsag, som er værd at fremhæve ved tunge øjenlåg, er nedsunkne øjenbryn. Øjenbrynene kan synke ned i takt med at huden også bliver mindre fast og stram i dette område. Dette kan også medvirke til at mere hud trykkes ned på øjnene, hvilket gør, at ens ansigt ser trættere ud.

Behandling af tunge øjne

Ligesom der er flere årsager til, at man kan have tunge øjne, så er der også flere behandlingsmuligheder. Hvilken behandling der er den bedste for dig, afhænger både af hvorfor dine øjenlåg hænger, samt hvor meget det påvirker dig. Hos Roskilde Privathospital tilbyder vi flere af disse behandlinger.

Ved en eventuel forkonsultation vil vi kunne finde frem til den bedste behandling i dit tilfælde.

De mest udbredte behandler af tunge øjenlåg er:

• En øjenlågsoperation
  • Et pande- eller øjenbrynsløft

Øjenlågsoperation mod tunge øjne

En af de mest almindelige behandlinger i tilfælde af tunge øjenlåg er en traditionel øjenlågsoperation. Ved denne operation ligges et lille snit i hudfolden over øjet.

Overflødig hud og måske muskulatur og fedtvæv bliver derefter fjernet for at modvirke tunge, hængende øjenlåg. Selve operationen foregår i lokalbedøvelse og kan både udføres enkeltvis eller i kombination med andre behandlinger. Denne metode, hvor overskydende væv og fedt fjernes, benyttes også til at behandle poser under øjnene med en nedre øjenlågsoperation.

Pande- eller øjenbrynsløft mod tunge øjenlåg

En anden behandlingsmulighed ved tunge øjenlåg er at lave et pande- eller øjenbrynsløft. Ved et endoskopisk pandeløft anvendes den såkaldte kikkertmetode. Fordelene ved denne metode er, at arrene bliver få og minimale, og der er færre problemer med evt. føleforstyrrelser. Operationen påvirker rynkerne mellem øjenbrynene og pandemusklen. Snittene bliver skjult i håret, og operationen genopretter balancen mellem musklerne og løfter øjenbrynene. Vi anbefaler, ar du medbringer et tørklæde eller et sjal til denne operation.

Vi hjælper dig med at finde den bedste behandling

Vi ved det kan være svært at vide, hvilken behandling man skal vælge. Derfor anbefaler vi, at du booker en konsultation hos os, så vi kan finde den bedste behandling til dig. Ved konsultationen kan vi komme med vores bud på, hvad du kan forvente dig af en eventuel behandling. Det er meget vigtigt for os at være ærlige overfor vores patienter, da der er altid, er risici forbundet med kosmetiske operationer. Vi vil også gennemgå de enkelte behandlinger, så du er klædt så godt på som muligt til at komme videre i dit forløb.

Priser på vores mest populære behandlinger

Priserne er vejledende, da operationernes sværhedsgrad og type kan variere. Ved konsultationen får du en maksimalpris. Prisen er inkl. støttende BH/bandage samt opfølgende kontroller. Bemærk, at alle plastikkirurgiske operationer i fuld bedøvelse tillægges et gebyr på 1.500 kr. til dækning af den lovpligtige patientforsikring. Tillægget ligger på 1.000 kr. ved operationer i lokalbedøvelse.

Forundersøgelse

500 kr.

Første gang vi mødes. Her snakker vi dine ønsker igennem og giver dig den bedste rådgivning

Brystforstørrelse

34.000 kr.

Silimed, Mentor, Motiva-implantater, runde og Motiva Ergonomisk Round, mini-ar, inkl. 5 års tryghedsgaranti, kapselgaranti, støtte-bh og 3D-visualisering til forundersøgelsen.

Udskiftning af brystimplantater

39.000 kr.

Silimed, Mentor, Motiva-implantater, runde og Motiva Ergonomix Round, inkl. 5 års tryghedsgaranti, kapselgaranti, støtte-bh og 3D-visualisering til forundersøgelsen.

Maveplastik/maveskindsoperation

27.000 kr.

Lille maveskindsoperation

Fedtsugning mave

22.000 kr.

Hele forsiden af maven

Fedtsugning hage og hals

13.000 kr.

Fjerner dobbelthage og giver mere markeret kæbeparti

Brystreduktion

44.000 kr.

Fjerner ubehag ved stor vægt fra brysterne og strammer brysterne op.

Brystløft

14.000 kr.

Lille brystløft rundt om brystvorten

Øvre øjenlågsløft